tisdag 7 juli 2015

Myter..

Har som suttit och funderat massor sedan jag skaffade min Pepper.. Hon är en renrasig Norsk skogkatt.

Flera som jag träffat och som sagt till mig, åh vilken fin katt du har vad är de för ras!!? Jag svarar glatt att de är en Norsk Skogkatt.
Då ser man på deras ansikten; jaha.. men vadå de är ju inge märkvärdigt.. alla har ju sånna..

Det tycker jag är jätte tråkigt, just med tanke på att jag vet att många inte har det, många säger att dom har det, och tror att dom har det.. Men i själva verket har de bara en vanlig huskatt/bondkatt! Inte för att de gör dom mindre värda eller så eftersom alla katter har sitt eget värde som familjemedlemmar och dylikt.

Hur jag vet att de inte är NFO-katter?
Jo, först och främst har de ingen stamtavla.. alla som är riktiga Norska Skogkatter har stamtavla! Om man inte har det är det inte en helt enkelt. Även om du kanske vet att fadern/modern till din katt var NFO katt & den andra var bondkatt kan det INTE bli en NFO. Eftersom alla utan stamtavla är hus/bondkatter.

Många tror också att eftersom deras katt har en extra klo är de en norsk skogkatt..
MYT!!
NFO katter skall inte ha det. En NFO katt ska ha 5 tår på vardera framtass & 4 tår på vardera baktass.
En extra klo är en defekt, Polydactyla katter kallas det.
-Det är en defekt som oftast inte ger några problem, men som kan ge väldigt mycket extra tår och t.ex. leda till felväxande klor & problem att gå.-

(Trodde själv länge att norsk skogkatt hade fler tår men ack så fel jag hade!)

------------------------

Det här med renrasiga osv..
Det gäller även andra raser. Ifall du parar en huskatt med en maine coon kan det inte bli en maine coon! Den enda gång de kan bli en maine coon är då du parar 2 maine coon katter tillsammans! (Med stamtavla alltså!)
Vet så många som kallar sina katter de bara för att de ska "låta" bra. Men de missuppfattas så himla mycket om det och är därför jag som vill skriva detta.

Slutsats:
*En katt utan stamtavla kan aldrig vara något annat än huskatt/bondkatt.
*Katter med stamtavla är de enda som kan kallas vid rasnamnen. (Maine coon, Norsk Skogkatt & Siames osv.)
*Att en NFO katt har extra klor är en MYT! Det är okunskapen hos människan som lett till den missuppfattningen.
*Alla katter är lika värda trots stamtavla eller ej!

Jag har själv 2 underbara huskatter hemma som jag älskar mer än allt, även fast jag vet att pappan till min ena katt är renrasig maine coon går jag inte och säger att min är en. För de är han inte! :)

(Så snälla, sluta kalla de ex. norsk skogkatt för de är inte de.)

Om NFO-katters utseende:

*Robust & muskulös katt med yvig svans & halvlång päls.
*Speciell päls som har vattenavstötande täckhår & tjock underhull.
*Krage, tofsar & trampdynor är försedda med extra päls.
*Lång kropp & höga bakben, de ska vara högre än fram.
*Trekantigt huvud med stora öron och önskvärt är tofsar.
*Kraftig haka & rak profil!
*Svansen ska vara lång upp till skulderbladen men önskvärt till nacken.

Varför skriver jag NFO?
Norwegian Forestcat står de för! :)

Har tagit lite fakta såsom hur de ser ut & om myter från olika sidor.
Kattstatus.se
Katter.nu
Norskskogkatt.se
Skogkattslingan.com

Ifall ni vill kika in och läsa lite mer om ras!

Nu blev det ett väldigt långt inlägg men när man vill förmedla något som jämt är så missuppfattat vill man (iallafall jag) försöka förklara det.
Vet att många inte bryr sig och är väldigt ointresserade men då behöver ni inte läsa!

Varit med om så många gånger att folk lägger upp kattungar till salu och de säger att de är en viss ras men saknar stamtavla.. Suck! Så till er som funderar på att köpa någon sådan katt någon gång vill jag bara säga att de knappast är den rasen som de säger. För att de ska vara en raskatt SKALL den ha stamtavla!

Nu måste jag nog sluta, blir bara kaka på kaka!! :D Haha..

Ha de bra!
Kram
Tezz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar