torsdag 6 mars 2014

VARNING TILL ILLERVÄNNER


Illern på bilden har inget med nedanstående text att göra!
Var in på en sida där de står mycket om illrar, såg då ett inlägg om en som letade iller i Luleå, 3 mil härifrån ungefär..
Jag blev glad och tänkte åh  vad kul med fler iller intresserade här i Norrbotten!
När jag klickade in på inlägget blev jag bara förtvivlad, arg och ledsen! Sen skämdes jag sjukt mycket för att jag bor så nära denna person!
Hoppas en iller aldrig kommer i dennes ägor och vill nu varna alla illervänner för denna person!
Har kopierat från sidan dennes kommentarer, har endast markerat vissa saker med större, fetare och färgad text! Sedan skrev jag ett par korta punkter längst ner!

mårdjurs_dyrkare
s kommentarer:

  • Bor i luleå och önskar köpa en ung illervalps hane,ngn till salu för tillfället av seriös uppfödare?
  • söker ngn som kan sälja en frisk okastrerad iller hane så billigt som möjligt var som helst i sverige.
  • seriös kan vara en definitionsfråga men ja anser att även seriösa uppfödare kan sälja dom billigt,man kan få en illervalp av hög kvalite för dryga 1000 lappen.
  • seriös uppfödare är en som födde upp friska valpar under goda förhållanden,men man behöver inte skriva kontrakt vacinera dom id chip hälsoundersöka dom o sånt trams.för jag gillar mer hanar tycker hondjur är lite äckliga.kan iof tänka mig köpa två vuxna okastrerade illrar para dom spara en valp o sen gör mig av med resten.
  • stamtavla är inget man har nytta av,dom flesta illrar är födda friska,o ja det jag i förgående inlägg kallatt rams är trams .då har du en snevriden syn på vad en seriös uppfödare är.om ja får köpa ett iller par billigt,låta dom para sig så föder ja upp en han valp från födseln själv med nappflaska så den blir så tam som möjligt.

  • vart ska ja då hitta dom uppfödera/försäljare som ja söker?

  • Jag kan väldigt mkt om djur och vet att inavel inte existerar bland djur.
  • när hon fött valparna säljer ja hon eller gör en päls av hon eller släpper ut hon i skogen .modersmjölkersättning är enkelt att fixa,ja vet att man även ska massera magen på dom för att stimulera matsmältningen.ju yngre illern är ju tamare blir den,därför vill ja ha den som nyfödd.ja kan redan mkt om illrar den kommer f ett eget rum hos mig på ca 15 kw med andra ord stor yta att vistas på och mkt stimulans o omsorg.
  • bland människor kan inavel ha skadlig inverkan men inte hos djur,se på råttorna exempelvis där får dom avkomma med varandra som är nära släkt.ja kanske kan få hyra eller låna en hona då som får föda en valp till mig.den som påstår att det är svårt att föda upp iller med nappflaska är okunnig om illrar.
  • en iller kan leva upp till 15 år om den får rätt skötsel,oavsett om föräldrarna är friska eller inavlade
  • jag är ingen expert på illrar men jag får ju lära mig allt eftersom när ja skaffat den.
  • okej inavel kanske existerar men,ja tror risken är liten att illrar i sverige är inavlade.får väl kräva intyg att uppfödaren att dem ej är inavlade,pälsen kan ja ha som prydnad på väggen eller sälja.samtidigt är tanken att massproducera o föda upp illrar en intressant tanke men det kan nog bli svårt.illrar är inte mer känsliga än hundar o katter eller andra däggdjur inomrovdjurs släktet.Ja är ärlig,och att jag är annorlunda kan ja hålla med om men för den skull ändå lämplig som iller ägare.

  • det är en definitionsfråga men jag kan tillräckligt mkt om illrar för att klara sköta den.har läst en del om dom,ja är lämplig,för den får stora ytor att röra sig på hos mig,inte inlåst i en trång bur som många av era illrar säkert är.har för övrigt stor erfarenhet av djur.

  • den kommer få mkt växtbaserad föda oxå istället för animalisk föda.

  • och levande möss o fåglar så den får utlopp för sin rovdjurs instinkt

  • illrar är liksom hund alätare om än illrar är lite mer utpräglade rovdjur,och med tanke på att hundar klara leva på vegetabilisk föda borde illrar oxå göra det,nej det är ej olaglit eller djurprlågeri utan naturens gång att dom får levande föda.kan man ge ormar o ödlor levande föda kan illrar få det oxå.jag är inte oseriös provokatör eller troll för övrigt


__________________________________________________________________________________

Hur kan man anse sig som en lämplig illerägare efter dessa kommentarer?
Hoppas verkligen att ingen säljer en iller till honom någonsin!

Vill varna alla illervänner där ute för denna sjuka människa. Alla kommentarer är kopierade från http://iller.ifokus.se/discussions/5314ab9e8e0e743c61001017-iller-uppfodare-i-lulea-trakten
Och hans alias är mårddjurs_dyrkare om man är "mårddjurs dyrkare" kanske man bör vara lite mer påläst.
  1. Seriösa illeruppfödare säljer inte en iller som billigast möjliga, om man vill ha en frisk och välvårdad iller ska man vara villig att betala, då får man sånt som "mårddjurs_dyrkare" kallar trams, hälsoundersökning så man vet att illern är frisk, idchippning, vaccination och stamtavla så man kan se att det inte är inavel i linjen.
  2. Köper man ett djur ska man ha det resten av deras liv, man binder upp sig! Man kan inte bara köpa djur och sedan släppa ut dem i skogen, eller göra pälsar av dom för att honor är äckliga! ?
  3. Inavel existerar bland alla djurarter. 
  4. Illrar ska ha animalisk föda i första hand! De kan inte smälta växtbaserad föda! De är rovdjur och äter i första hand råföda. Många tror att illrar är gnagare, det är FEL! De ÄTER gnagare!
  5. Hoppas för alla illrars skull att de inte hamnar i någon lik dennes händer!

    Håll utkik och var rädd om era illrar, kolla upp personen innan ni säljer om ni ska sälja era små sötnosar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar