lördag 27 februari 2016

Isvaksbad 2016

Nu var det dags igen, för 4:e året irad! 



Första året badade jag i skoterkläder för att se hur det kändes på riktigt, var dock inte i mer än 0,5-1 min som vi gör när vi har utbildning med eleverna. 2013 var det året.
Har dock ingen video på det årets badande tyvärr. Hade ingen aning om att det skulle fascinera mig så mycket och vilja fortsätta varje år! 

2013

Nästa år 2014 blev det att bara på nytt, även denna gången i ordentliga kläder, men att prova simma ett tag i dem för att känna hur det kan vara när man inte kan ta sig upp på en gång och behöva simma långt, till en början gick det bra men oj så det tog på krafterna! Jag var helt slut när jag skulle ta mig upp så jag fick hänga på kanten och vila så jag skulle kunna dra mig upp med isdubbarna. Var aningen nedkyld och förvirrad, svårt att röra lederna.

2014

Förra året 2015 blev det isvaksbad i mina jobbarkläder. Tshirt & Shorts, det var inte ens meningen att jag skulle bada den dagen men blev så taggad och därav valet av kläder! 
En liten video blev det, ska försöka hitta hela videon och lägga upp den. 

2015
2015 Original

Iår 2016 så var det länge som stod på schemat, jag skulle försöka vara länge i det kalla vattnet, är väl inte det klokaste men jag har utbildad personal med mig som jag litar till 100% på, de kan livräddning och är superkunniga i de de gör. Man märker det under klipper då de försöker kolla mig i ögonen och se så att jag är okej. 5 minuter blev det. Mer vågade vi inte. Jag badade bara i baddräkt och mössa varav jag kastade av mig för att den sög åt sig sjukt mycket vatten och blev svinkall.. haha
När jag tog mig upp var mina leder orörliga och jag kunder inte sträcka ut fingrarna, jag fick värma upp dem gradvis och smärtan var i princip outhärdlig, jag hade gärna badat tusen gånger om för att slippa den. Tog flera timmar innan jag återfått naturlig kroppstemperatur och andningen tog nästan hela dagen innan den blev normal igen, kändes ungefär som när man har en låsning i ryggen och bara kan ta halva andetag.
Ni skulle sett mina lår, dom såg i princip blodsprängda ut för att de exponerats så länge av kylan, dock var detta ingen prioritet att ta bild på eftersom det var viktigt att få igång kroppen efter sån kyla. 

2016


Ha de bra!
Kram
Tezz


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar