fredag 21 februari 2014

ÄLGEN!

På ett sätt är det skönt att man inte har internet i stugan, men ibland skulle jag endå vilja ha det eftersom jag har bloggar-sug nu! :)


Måste ju snabb berätta lite om en kväll också!

Man märker att man är en bit från civilisationen eller vad man nu säger..
Skulle gå & kvällspissa på dasset härom kvällen och har då en pannlampa på skallen så jag ska se något i mörkret!
Jag börjar gå ner för backen och kollar då ner mot snön och ser vad jag gissar på är älgspår. Gick och tänkte: "åh, det måste vara älgspår, aja! Det kanske gått en här nyligt!"


Sen vandrar jag några steg till och tittar sedan åt vänster! Gissa vad?!! EN ÄLG stod där! 
1 meter från mig och tittade på mig. Om jag bara hade sträckt ut armen åt vänster hade jag kunnat klappa den! Jag döpte hon som jag då trodde var en han till Runar. Senare Runar(ina).


 
Vad gjorde jag då?

Jo, älgen började springa bredvid mig, och jag också, bredvid älgen.. Han/Hon måste ju trott jag jagade denne! Sen kom jag fram till dasset och skyndade mig att låsa upp det och stänga in mig där för att sedan sticka ut huvudet och kolla om kusten var klar så jag kunde ta mig till stugan igen, utan att bli påkörd av en älg! :)


 
Jag tog mig upp utan problem och skrattade vidare om hur roligt det hela varit!
Det absolut FÖRSTA som hände då jag såg älgen så nära var att jag skrattade & även genom hela händelsen, tydligen så när jag blir överraskad eller chockad på något sätt så skrattar jag! HELA tiden!

Samma som för några år sedan och träffade en björn då jag var ute och gick med Lupus i Harads.
Det prasslade uppe i skogen och jag tror det är en räv eller liknande eftersom det är mycket räv där vi bor.
Till min stora förvåning springer en björn över vägen och ställer sig 10 meter framför mig och hunden! Sen står vi där, Jag, Lupus & Björnen, varav Lupus (jakthund) sliter i kopplet och verkar vilja springa fram mot björnen. Jag - Småskrattar och fattar liksom inte att det är en björn frågar Lupus om vi ska vända om och gå hem igen?!. Och björnen - han står där & tittar på oss..
Sedan kom en gammal barndomskompis föräldrar och kör förbi och björnen viker av mot skogen.
100 meter från vårt hus var det här! :)

Tillbaka till älghistorien!
Nästa morgon då Dike stiger upp och ska ut & piss så står älgen där utanför och glor på honom, käkar lite grenar och ser SUR ut! Han, oj HON vaktar vårt utedass!


Tog ett par bilder som jag tänkte dela med mig av!
Senare samma dag så körde vi skoter och stötte då på en annan älg som låg & vilade i skogen, vi träffade även på Runar(ina) igen som låg och sov vid en annan stuga nära vår! :)


I stugan får man vara med om mycket! :)
Kommer mer bilder från stug-vistelsen och lite annat så småningom också!

Ha de bra!
Kram
Tezz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar