måndag 18 november 2013

Är min iller farlig?

Blir så less..

Då har visst denna börjat cirkulera igen, den är från 26 mars 2011, tycker det är sjukt hemskt att de hänt barnet och familjen, men alla som delar o tänker ''fyfan för illrar'' tänk om! Dra inte alla över en kam! Samma med de folk tycker illa om rottweiler och andra hundar!! Tänk er för innan ni drar alla över en kam, det finns många snälla djur också, såsom min iller som gosar med allt och alla.
Ja, jag tar illa upp! Speciellt då en del ''vänner'' delar och skriver illa om ''ALLA'' illrar. Då ska ni veta att ni inkluderar min Plexus också! (tänk då på när ni träffade honom eller liknande och klappade o tyckte han var så söt o go och mycket mer!)
PUNKT!

Ursprungsartikel
http://www.expressen.se/nyheter/iller-bet-selma-nar-hon-lag-i-vagnen/


1 ÅR senare artikel

http://nyheterna.net/NYHETER/Familjeliv/Ett-aar-efter-illerattacken-mot-Selma

 

Blev lite kommentarer runt om på facebook för min del då jag INTE kan blunda för en sådan sak..
 
"Detta var en förvildad iller. Funnits en diskussionstråd om detta på iller.ifokus.se där de som varit kontakt med dessa som är drabbade. Mycket hemskt att de hänt, men är jobbigt när sådana artiklar kommer ut då man är illerägare själv. Speciellt då MIN iller är snäll mot barn och andra."

"
Hela artikeln menar typ på att man ska ha fördomar på iller, den hade varit ute mitt i vintern i två månader utan mat så inte underligt att den är förvildad. För övrigt mår Selma bra, alla ärr är nästan borta och inga men efter händelsen."

"
Den har uppmärksammats väldigt mycket den är från 26 mars 2011.
Tycker de bara är synd att de är typ ''meningen'' med artikeln att man ska ha fördomar mot illrar! Den var dessutom förvildad och det går inte att jämföra med en tamiller.
Sen att föräldrar lämnar en 9 månaders obevakad nämner man inget om.."


"
Jo visst lämnar ju folk barn i vagn, men under uppsikt, eller med babyvakt som du skriver.
Är bara så dåligt skrivet o folk läser bara vissa delar, vilket gör de hela värre.
För övrigt är de nu 1 år sedan den andra artikeln kom om Selma, hon mår bra och har inga men från händelsen, nästan alla ärr är borta och de som är kvar kommer troligtvis försvinna såsmåningom också."


"
Sen verkar det som familjen som det drabbade tror man ''fångar'' en iller och gör den tam. Vilken INTE stämmer.
Vad bra att du inte har något emot oss iallafall, men kände bara att jag ville skriva lite mer, många dömer bara de ser bilden och ordet iller. Tyvärr."

"
Artikeln är från 26 mars 2011! Hon mår bra idag och har inga men efter händelsen, nästan alla ärr är borta.
Hoppas inte alla drar alla illrar över en kam!
Samma gäller vissa hundraser, som folk har fördomar för. Illern var förvildad och har varit ute
mitt i kallaste vintern 2 månader, utan mat och dylikt. Tycker det är sjukt hemskt de som hände, men att alla dömer alla illrar efter bilden och just ordet iller är hemskt! De finns snälla illrar såsom tex. Snälla rottweilers eller andra kamphundar som har dåligt rykte"
"
Jo, självklart är det en hemsk händelse för både barn och föräldrarna.
Nej inte är det någon ursäkt men de är lättare att förstå varför illern gjorde som den gjorde.
Och såklart ska man kunna ha sitt barn sovandes ute.

Menar bara på att man inte ska döma "ALLA" illrar för vad en har gjort. Såsom vissa dömer rottweiler eller andra kamphundar.
Jag hade säkert också reagerat som föräldrarna och försöka få död på djuret om de skulle hända mig. Men jag skulle däremot inte döma alla andra djur att ALLA är hemska och de är FYFAN för illrar.
Är bara de man bör tänka på innan man dömer.
Sedan är hela artikeln full av fördomar mot iller..
"- Jag vill ha en debatt om hur olämpligt det är att ha rovdjur som tamdjur." Är en kommentar i artikeln.
Då glömde han alltså att hundar och katter också är rovdjur..
Samt att de verkade tro att man fångar en vild iller och "tränar" den tam. Vilket INTE stämmer.

Skriver än en gång, att jag tycker det är sjukt hemskt att de hänt. Tycker synd om dem att få uppleva något sådant."

De var lite av alla kommentarer som blev av.. Blir så less på att Många dömer boken efter omslaget om man säger så..


Här har ni lite bilder på en riktigt söt snäll (FARLIG?) iller.












Sorry om det blev ett rörigt inlägg, men behövde få ut lite aggressioner..
Hoppas folk börjar tänka efter innan de dömer djur..
Sen har man ju börjat fundera vad man har för vänner..
En del bad om ursäkt och förstod att det verkade fel de dom skrev. Tack!

Ha de nu bra nu ska jag andas!
Kram
Tezz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar